Surt
de casa corrent que fa tard. L'avió surt en mitja hora i no sap si
l'esperaran mitja hora més. És d'una importància gairebé vital
que l'agafi, perquè si no, haurà d'esperar un dia més a trobar-se
amb la seua estimada després d'haver-ne esperat tants com en tenen
sis mesos, d'octubre passat a març d'enguany, cent vuitanta-dos
creus al calendari que penja d'un clau en una paret de la seua
habitació, la que li queda davant quan s'estira al llit. Amb les
presses, segur que oblida alguna cosa. Però no té temps d'aturar-se
per pensar. Surt i tanca casa confiat que no sigui res totalment
imprescindible.
Ja
al cotxe, fa un repàs: maleta, bitllet i passaport. Duu tot
l'essencial. Si després troba a faltar res, ja ho comprarà.
Es corda el cinturó, engega i s'incorpora a la via. Condueix ràpid
però sense fer cap imprudència. Pitja l'accelerador en les
rectes i afluixa en les corbes. Frena i espera davant dels semàfors
vermells i dels senyals d'estop. Quan té via lliure continua la
marxa sense entretenir-se.
Arriba
a l'aeroport. Aparca en la segona planta del pàrquing perquè a la
primera no troba cap lloc. Ha d'esperar que un cotxe marxi per ocupar
el buit que deixa. Treu el bitllet i el passaport de la guantera i
se'ls guarda a la butxaca interior de l'americana. Agafa la maleta
del portaequipatges, en desplega l'ansa i la fa lliscar sobre les
rodes pels passadissos nets i lluents de l'aeroport fins que la
carrega a la cinta transportadora de facturació, que se l'emporta
lentament i se l'engoleix de cop.
Després
de facturar l'equipatge, va directe cap a la zona d'accés a les
portes d'embarcament. Segueix les indicacions fins al control. S'ha
de desprendre de tots els efectes personals susceptibles de ser
inspeccionats i dipositar-los en una safata, travessar l'arc de
seguretat amb la inseguretat pintada a la cara, ensenyar la
documentació perquè el personal s'asseguri que tot està en regla,
recollir la safata que surt de la cinta de l'escànner i recuperar
les seues pertinences.
Amb
la sensació de tenir les butxaques plenes de nou, camina fins que es
planta davant de les pantalles on s'informa als passatgers de l'estat
dels vols, de la previsió horària de sortides, dels aeroports de
partida i de destí, de la companyia aèria i del codi que identifica
cada aparell. Comprova que les dades lluminoses de la pantalla es
corresponguin amb les que apareixen inscrites al seu bitllet. El seu
fa tard. Surt indicat amb lletres vermelles (retard – delayed).
Respira.
Es relaxa. Ha tingut sort. Sent una allau flonja de felicitat que li
acarona la cara i li renova el somriure. Gràcies a la boira espessa
que cobreix algunes pistes i que dificulta l'aterratge i
l'enlairament per manca de visibilitat, els controladors aeris han
decidit esperar que escampi abans de donar el vistiplau als pilots
d'algunes aeronaus que ja haurien de ser a terra i d'altres al cel.
S'imagina
que alguns avions deuen fer voltes en cercles sobre l'aeroport,
esperant la confirmació per iniciar les maniobres d'aterratge. Els
pilots deuen estar pendents dels instruments de navegació: el
mesurador d'altitud, la quantitat de combustible que queda als
dipòsits, el quadre de posició, i especialment atents a les
previsions meteorològiques i a les ordres que els envien des de la
torre de control.
En
cas que les condicions no milloressin, és probable que els desviïn
cap a un altre aeroport pròxim on les circumstàncies siguin més
favorables. Potser algun dels aparells que esperen ja va tan just de
combustible que és insuficient per arribar allà on li diuen. Els
passatgers d'aquest vol passaran els primers moments d'espera
confiats. Començaran a impacientar-se dues hores més tard de l'hora d'arribada establerta. Es demanaran per què no baixen, per què fan voltes sense parar. Es difondran alguns rumors, es formaran grups disposats a fer valer el seus drets i les confidències saltaran d'un seient al de davant. Exigiran explicacions. Preguntaran a les
hostesses, que s'esforçaran a tranquil·litzar-los amb qualsevol
excusa, però arribarà un moment, quan una colla de passatgers s'aixequi i estengui el dubte a crits, que tothom exigirà la veritat i
ningú no podrà amagar que la realitat pinta negra.
S'hauran
de preparar per a un aterratge d'emergència. La majoria
s'espantaran. Només uns pocs mantindran la serenitat que les
hostesses reclamaran a tot el passatge i seguiran les indicacions
sense abocar la seua impotència sobre la dissort. Un parell de
persones patiran atacs d'ansietat. Una altra, fins i tot, perdrà el
coneixement quan s'encenguin els llums d'alarma com a conseqüència
d'una pèrdua sobtada d'altitud i d'uns quants sotracs. Serà incapaç
d'agafar la màscara que penja del sostre i posar-se-la per poder
respirar. Morirà sense ser-ne conscient just abans que l'aparell
s'estavelli. Ningú sobreviurà a l'accident, que es convertirà en
la pitjor tragèdia en la història de l'aeronàutica a nivell
nacional.
Aquell
mateix dia tots els canals emeten informatius d'urgència per
retransmetre en directe el rescat. Les càmeres capten la intervenció
dels bombers i l'acció dels equips de salvament primer, dels equips
mèdics i forenses després, i dels inspectors, tècnics, experts i
cossos policials finalment. El govern difon una nota de condol i
inicia els passos per dur a terme una investigació exhaustiva de
l'accident que n'aclareixi totes les circumstàncies i n'identifiqui
les causes, que estableixi si ha estat només un error o un cúmul
encadenat de casualitats el que ha provocat una fatalitat tan gran.
Empararà les famílies de les víctimes. Assignarà psicòlegs que
ajudin els familiars a passar el dol sense deixar-se vèncer per la
desesperança. Es declararan tres dies de dol oficial durant els quals les
banderes de tots els organismes públics romandran a mig pal. Tot el
país, excepte ell, atribuirà la tragèdia a la mala sort.
Sergi
Espanya Verger
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada